Vid den här tiden på året är det många som står i kö för att få hjälp med däckbyten inför sommaren. Den pågående Coronakrisen får nu de bilverkstäder, som inte tvingats slå igen, att gå på knäna av arbetsbelastning. Transportstyrelsen har av den anledningen valt att förlänga den tillåtna perioden för dubbdäck till den 30 april.
På senare tid har ett flertal bilverkstäder runt om i landet har slagit larm om den press som Coronakrisen skapat. Många verkstäder har tvingats stänga eller permittera personal medan andra kämpar med hög arbetsbelastning på grund av det höga antalet sjukskrivningar. Vid den här tiden på året är trycket normalt sett högt på grund av alla däckbyten och i rådande läge riskerar verkstäderna att inte hinna med alla byten. För att underlätta deras arbetsbörda, och minska risken för smitta, har Transportstyrelsen därför tagit beslut om att förlänga tillståndet för att köra med dubbdäck. Genom att skjuta på datumet med två veckor hoppas man på att verkstäderna ska ha en chans att komma ikapp med däckbytena så att fordonsägare inte riskerar att köra olagligt på grund av minskad bemanning.
Förbud mot dubbdäck
Det är enligt lag förbjudet att köra med dubbdäck efter den 15 april. Anledningen till att man vill begränsa användandet av dubbdäck beror på att dubbarna sliter på vägarna och river upp hälsofarliga partiklar i luften*, dels ur asfalten men också ur däcken. I Sverige är det endast tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 15 april men under rådande läge har Transportstyrelsen beslutat om ett undantag och skjutit upp datumet till den 30 april. Denna lösning gäller endast under 2020 och man ber att inte alla väntar till sista veckan i förlängningen med att boka tid, utan hoppas på att arbetsbördan ska jämnas ut något för verkstäderna.
Pandemin slår hårt mot fordonsbranschen
Det är inte bara i verkstäderna man kämpar för att gå runt. Den senaste tiden har tusentals anställda i fordonsbranschen varslats eller permitterats världen över. Stora tillverkare, som exempelvis Volvo Cars, har tvingats stanna upp produktionen i sina fabriker. Biltillverkningen är inte bara beroende av att den personal som arbetar i fabriken ska vara frisk och arbetsför, man är även beroende av att kunna importera delar från underleverantörer runt om i världen. När en del i kedjan stannar upp påverkas hela produktionen. I förlängningen påverkar detta även bilhandlare som har en efterfrågan på nya och mer miljövänliga bilar – en produktion som nu står still.
Nya tillverkningsområden
I skrivande stund är det flera biltillverkare runt om i världen som tillfälligt har ändrat inriktning och nu producerar skyddsvisir och respiratorer åt sjukhusen under tiden som den ordinarie produktionen står still.
*Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1136887
*https://www.nyteknik.se/fordon/sa-paverkas-svenska-fordonstillverkarna-av-coronasmittan-6990954
*https://www.volvocars.com/se/om-volvo/foretaget/coronaviruset
*https://www.di.se/bil/fordonsjattar-staller-om-tillverkar-sjukvardsutrustning/